Info om St. Mikales kapell

St. Mikaels kapell – Utvendig sørfra

St. Mikaels kapell er en kirke fra 2012 i Oppdal kommune

Bygningen ble prosjektert av arbeidsgruppen Turisme i  Drivdalen, resultatet av et framtidsverksted som ble arrangert vinteren 2010 . Idéen om et kirkebygg i tilknytning til pilegrimsleden over Dovrefjell, har sammenheng med at det tidligere har stått en kirke kalt Loskirka i Drivdalen, nærmere bestemt på en av gardene i Losgrenda.. Sogneprest Arne Aspeland har bidratt i arbeidet med å utforme kapellet innvendig.

Kapellet er reist i på dugnad med økonomisk støtte fra en del lokale aktører inklusive Holtermanns legat disponert av Oppdal menighetsråd (legatet lagt ned i 2012). Det ble ble vigslet 29. september 2012 (Mikkelsmess) med sogneprestene Arne Aspeland og Øyvind Vognild, biskop Tor Singsaas og prost Øystein Flø tilstede.

Aspeland fikk æren av å lede den første gudstjenesten som ble holdt i sammenheng med vigslingen. Kirken er nå en del av det utøvende kirkelivet til menighetene i Oppdal. Kapellet fikk kirkeklokke sommeren 2013og den ble brukt første gang 19. julisamme år.

Kapellet blir brukt noen ganger i året. Fast er tidebønn for pilegrimene som kommer sørfra og er på tur videre mot Nidaros.

Vi har også fast gudstjeneste den 29. september (Mikkelsmess)

Artikkelen er sakset fra Wikipedia.